Lukukäsitetesti
Aiheet | Kykyjen arviointi |
---|---|
Julkaisija | Graviant Doetinchem, Utrecht: Johannes E.H. van Luit, Bernadette A.M. Van de Rijt. Psykologien Kustannus Oy, Helsinki: Pirjo Aunio |
Soveltuvuus | psykologien sekä erityisvarhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen ammattilaisten käyttöön. |
Ikäryhmät | 4-7 vuotiaat lapset |
Suoritusaika | 20-30 min. |
Pisteytysaika | n. 5 min. |
Tarkoitus | Lapsen lukukäsitteiden hallinnan tason arvioiminen |
Julkaistu | 2006 (s) |
Normitus | 2002, 1029 suomalaista lasta |
Lukukäsitetestillä arvioidaan pienten lasten (4 vuotta 7 kuukautta - 7 vuotta 6 kuukautta) lukukäsitteen hallinnan tasoa. Se ei ole sidottu mihinkään oppimäärään eikä opetusmenetelmään.
Testi on yksilötesti. Testin avulla opettaja voi arvioida sitä, kuinka hyvin lapsi tai lapsiryhmä hallitsee lukukäsitteen. Vertailemalla yhden lapsen saavutusta normiryhmän lasten tuloksiin voidaan todeta lukukäsitteen hallinnan taso.
Lukukääsitteestä mitataan kahdeksaa eri taitoaluetta: vertailu, luokittelu, vastaavuus, järjestäminen, lukusanojen luetteleminen, samanaikainen ja lyhentynyt laskeminen, tuloksen laskeminen ja lukukäsitteen soveltaminen. Testissä on 40 erillistä tehtävää. Nämä on jaettu kahdeksaan osatestiin, joissa kussakin on viisi osiota.