Emotionaaliset tarpeet ja kehitysvammaisuus
Aiheet | Kehitys, Emotionaalisen kehitysvaiheen arvionti |
---|---|
Julkaisija | Hogrefe: Tanja Sappok, Sabine Zepperitz, Mark Hudson; Suomennos: Hogrefe Psykologien Kustannus, Helsinki: Susan Heiskanen |
Soveltuvuus | Terveydenhuollossa, kasvatusalalla ja sosiaalialalla työskenteleville |
Tarkoitus | Edistää kehitysvammaisten henkilöiden hyvinvointia ja mielenterveyttä sekä vähentää ongelmallista käyttäytymistä |
Julkaistu | Saksankiel. versio 2019 Hogrefe AG, englanninkiel. versio 2022 Hogrefe Publishing, suomenkiel. versio 2023 Hogrefe Psykologien Kustannus oy |
Sivumäärä | 218 |
ISBN | 978-952-6634-32-6 |
Kognitiivisten kykyjen lisäksi tulisikin tarkastella sosioemotionaalisia aivotoimintoja.
Biologisen iän ja kognitiivisten kykyjen lisäksi tarvitaan tietoa kehitysvammaisen henkilön viitteellisestä emotionaalisesta kehitysiästä. Haasteellinen käyttäytyminen kun saattaa riippua enemmän viitteellisestä emotionaalisesta kehitysiästä kuin kehitysvamman vaikeusasteesta.
Tämän tieteelliseen tutkimukseen perustuvan kirjan tavoitteena on edistää kehitysvammaisten henkilöiden hyvinvointia ja mielenterveyttä sekä vähentää ongelmallista käyttäytymistä.
Kirjan ensimmäiset kuusi lukua ankkuroivat kehityksellisen lähestymistavan kehityksellisten neurotieteiden ja kehityspsykologian teoreettisiin kehyksiin. Toisessa osassa tarkastellaan emotionaaliseen kehitykseen perustuvaa lähestymistapaa kliinisessä käytännön työssä ja ihmisten päivittäisessä elämässä.
Kun tietää, missä emotionaalisessa kehitysvaiheessa kehitysvammainen henkilö toimii, on helpompi ymmärtää, miten hän kokee asioita sisäisesti, mitkä hänen ensisijaiset tarpeensa ovat ja kohdata ne. Näin vuorovaikutuksesta voi tulla miellyttävämpää puolin ja toisin: asianosaisten elämänlaatu paranee ja ohjaajien ja hoitajien työ helpottuu uhkaaviltakin tuntuvissa tilanteissa.
Kirja soveltuu terveydenhuollossa, kasvatusalalla ja sosiaalialalla työskenteleville sekä muille, jotka kohtaavat ihmisiä, joilla on kehitysvamma tai muu vaikea kehityshäiriö.
Kirjaa voi käyttää itsenäisesti tai arviointivälineiden kanssa (SED-S, SEO-R2). Kirjassa kuvattu teoriatausta ja esimerkit ovat helposti sovellettavissa.
Tästä linkistä pääset tutustumaan sisällysluetteloon.